Stunten op een trialfiets
Een trialfiets, ook wel trialbike genoemd, is een fiets die speciaal ontworpen is voor trialbiking. Een trialfiets ziet er anders uit dan een BMX of een mountainbike, omdat ze speciaal zijn gebouwd om uit te blinken in de veeleisende sport van trialbiking. Deze sport vereist een maximale behendigheid, kracht en balans. Welke soorten trialfietsen bestaan er allemaal? En wat zijn de verschillende rijstijlen binnen trialbiking? In dit blog geven we je er antwoord op.
Welke maat trialfiets kan ik het beste kiezen?
De zogenaamde Mod-bikes zijn de kleinere 20 inch wielfietsen. Deze trialfietsen zijn perfect voor jonge rijders, omdat de kleinere wielen en het frame lichter en wendbaarder zijn. Mods zijn over het algemeen korter en veerkrachtiger en hebben een speelser gevoel. Daarnaast heb je de standaard maat voor een fiets, 26 inch. Deze maat vind je ook terug op mountainbikes. Ze zijn groter en vaak een beetje zwaarder dan mods, maar door de grote wielen kunnen ze beter over obstakels rollen en voelt het stabieler aan.
De 24 inch fietsen zitten er ergens tussenin. Deze wielmaat wordt steeds populairder, omdat ze voordelen hebben van beide wielmaten; de wielen zijn groot genoeg om gemakkelijk te rollen over obstakels, maar tegelijkertijd zijn ze korter en speelser dan gewone fietsen.
Een andere beslissende factor kan de achtergrond van de rijder zijn. BMX-ers zullen zich meestal comfortabeler voelen op 20 inch wielen, terwijl iemand met mountainbike ervaring 26 inch wielen misschien meer vertrouwd zal vinden. Al met al komt het neer op wat prettig voelt. Er zijn lange rijders die de voorkeur geven aan mods en korte rijders die van standaardfietsen houden. De beste manier om erachter te komen welke fiets het beste aanvoelt, is door op verschillende trialfietsen te rijden.
Verschillende rijstijlen in trialbiking
Binnen de trialbike sport zijn er verschillende disciplines; straatrijden, wedstrijd rijden en TGS.
Straatrijden
Straatrijden is de kenmerkende stijl van trialbiking geworden. Streettrials combineren elementen van BMX en straatrijden met trialmoves, waardoor het een snellere, meer vloeiende stijl krijgt dan pure trials.
Street-trialfietsen hebben meestal zadels en een minder extreme geometrie dan pure trial-fietsen. Ze zijn vaak een goede optie voor iemand die aan trialbiking begint, omdat ze meer als een normale fiets aanvoelen dan andere soorten trialfietsen.
TGS
TGS staat voor Tap, Gap, Sidehop en wordt gebruikt om een rijstijl te beschrijven die voornamelijk in stedelijke gebieden wordt uitgevoerd. Het heeft de neiging zich te concentreren op zo hoog of zo ver mogelijk gaan en is meestal minder creatief en dynamisch dan straatrijden.
Dropgaps (een opening waarbij de landing aanzienlijk lager is dan de start) zijn ook prominent aanwezig in deze rijstijl. TGS fietsen zijn vaak zwaarder en duurzamer dan andere fietsen, zodat ze de stress kunnen weerstaan die de rijders erop leggen.
Wedstrijd
Wedstrijdrijden is gericht op het gebruik van efficiënte techniek en vorm met zo min mogelijk verspilde energie. Rijders oefenen zeer technische en precieze bewegingen die vaak nodig zijn in wedstrijden. Wedstrijdrijders geven meestal de voorkeur aan lichte fietsen die zo efficiënt mogelijk zijn om ze door een sectie in competitie te krijgen.
Wedstrijdfietsen vertonen meestal de minste gelijkenis met normale fietsen, zowel qua geometrie als qua uiterlijk. Deze verschillende stijlen evolueren voortdurend en rijders vervagen vaak de lijnen tussen verschillende stijlen. Veel getalenteerde rijders kunnen straatproeven rijden op een wedstrijdfiets of omgekeerd.