Welke remmen worden er gebruikt op een trialbike?
Één van de belangrijkste onderdelen van een trialbike zijn de remmen, bij iedere grote sprong, hop of wheelie zorgen de remmen voor een veilige stop!
Net zoals bij het Mountainbiken of downhillen zijn trialfietsen uitgerust met verschillende types remmen, zo zijn de schijfremcombinaties van hope veel in omloop en de welbekende HS33 remmen van Magura.
Schijfremmen
Onlangs bracht Hope de Tech 4 Trialzone versie uit, deze zou goed zijn voor 25% meer remkracht en een stevige remhendel die bovendien ook nog eens het prachtenpaardje is onder de schijfremmen. Verkrijgbaar in de kleuren rood en zwart zien we onderstaand hoe deze gemonteerd zijn op de trialfiets, het voorbeeld hieronder, de 24 inch custom Kabra van Daan Boverhof Trialshows & Workshops in Nardo grey. Is afgemonteerd met een 160 mm voorremschijf en een 180mm achterremschijf van Jitsie + Hope tech 4 hydraulische schijfremmen.
Velgremmen
De legendarische Magura HS33 serie begon medio 2005 met de eerste oplage van een succesvolle reeks aan velgrem oplossingen voor mtb’s en fietsen. De velgremmen worden hydraulisch bediend en beschikken over voldoende kracht om met voor en achterrem een noodstop te kunnen verrichten. Binnen de “Biketrial-Scene” worden er vele trucs toegepast om de remdruk aanpasbaar te maken. Zo wordt er hoofdzakelijk met in plaats van olie met water te rijden, de reden hiervoor zou de remsnelheid en kracht zijn die beter is dan bij de bekende dot 4 olie. Daarnaast is de kans groot bij wedstrijden of trainingen dat remkabels scheuren, hiervoor wordt dan een vervangende remkabelset gemonteerd en kunnen de rijders snel ontluchten met water om de wedstrijd of training te vervolgen.
Aftermarket producten
De laatste jaren zijn er vele “Aftermarket” producten op de markt verschenen die de traditionele HS33 remgrepen zouden vervangen, uit ervaring gesproken scheurden de hendels op diverse plekken door de harde krachten die trialrijders op de hendels uitoefenen. De axiale krachten zijn bij Trialbiking groter dan bij mountainbiken omdat er vrijwel constant op het achterwiel wordt gestaan en de remhendels gebruikt worden als hulpstuk om sprongen naar het voorwiel als het ware voorover te duwen met de remhendels. Daarnaast zijn de remgrepen verlengd voor extra drukuitoefening richting de cilinders en wordt er ge-experimenteerd met diverse interne rubbers om de slijtage van hendels in combinatie met water tegen te gaan. In de winter wordt er vaak met antivries gereden om de bevriezing tegen te gaan.
Opruwen velgen
Binnen de “Biketrial-scene” is het hebben van piepende remmen geen onbekend fenomeen. Dit komt met name door het opruwen van velgen met een dunen of dikke remschijf, de grip wordt hiermee verbeterd en het zou zorgen voor een betere remkracht bij de afzet van de sprongen. Bij warmere temperaturen wordt er ook gebruik gemaakt van verschillende soorten hars en/of teer om de grip te verhogen. De remblokken bestaan meestal uit verschillende soorten kunstof die op oude magura-pads geplaatst zijn, de welbekende Coust pads zouden anno deze tijd nog steeds de beste oplossing zijn voor een goede remdruk.
Combinaties in Biketrial
De laatste jaren is het steeds populairder geworden om met diverse remcombinaties te fietsen bij Biketrial. Zo zijn er in de beginjaren alleen maar velgremmen van Magura gebruikt in de kleine (20-inch) en grote wielen (26-inch). De innovatie van remmen heeft ervoor gezorgd dat binnen de wereldtop van trial het meest gereden wordt met schijfrem achter en velgrem voor. De reden hiervoor zou met name het voorwiel gebruik van een triafiets zijn. Voorheen werden de meeste sprongen verricht door met twee wielen tegelijkertijd naar een obstakel te springen, de nieuwe generatie trialrijders maakt meer gebruik van voorwielsprongen met de inzet van techniek.
20 Inch, achter schijfrem + voor velgrem
26 inch, voor + achter velgrem